en nl

Brooch Sea Urchin Tiffany

Maison     Tiffany & Co.
Period   ca. 1950
Material   14k yellow gold, diamond and ruby
Weight   49 gr
Size   4 cm
Origin   United States of america
Price range   €2,000 - €5,000
Brooch Sea Urchin Tiffany

1950s

In 1947 lanceerde modeontwerper Christian Dior zijn baanbrekende eerste collectie die al snel de 'New Look' werd genoemd.

- In 1947 lanceerde modeontwerper Christian Dior zijn baanbrekende eerste collectie die al snel de 'New Look' werd genoemd. Kenmerkend waren ronde schouders, smalle tailles en wijde rokken. De mode werd weer vrouwelijker en eleganter en dit had ook zijn effect op de juwelenontwerpen. Vanaf de jaren '50 werd de goudbewerking verfijnder en deden textielstructuren (touwmotieven, kwasten, tressen, vlechten etc.) hun intrede. Ook de flora en fauna was opnieuw een grote inspiratiebron voor juwelenontwerpers.
- Door de commercialisering van de diamant werd de edelsteen een juweel op zichzelf, het liefst zo onzichtbaar mogelijk gezet in platina. In 1947 lanceert De Beers de campagne 'a diamond is forever' en in 1953 zingt Marilyn Monroe 'Diamonds are a Girl's Best Friend'.
- Vanaf de jaren '60 zijn stijlperioden niet meer eenduidig te onderscheiden. Naast het ambachtelijk vervaardigen van unieke juwelen deden ook machinale productieprocessen hun intrede.
- WIE: O.a. Bulgari, Graff, Hemmerle, JAR, Schlumberger (voor Tiffany & Co.) en Sterlé
- MODE: Christian Dior, Yves Saint Laurent, Hubert de Givenchy, Valentino Garavani en Mary Quant
- STIJLICONEN: Catherine Deneuve, Audrey Hepburn, Grace Kelly, Jackie Kennedy, Marilyn Monroe en Elizabeth Taylor

logo-normallogo-largeflower-bg